Liksom med all annan sport och träning är det lätt hänt att du skador dig när du cyklar. Många skador kan du undvika genom enkla åtgärder som att ställa in cykeln rätt. De vanligaste skadorna för den som cykeltränar är skador på knä, rygg/nacke samt fotled.

Generella tips

Liksom med all annan träning är det viktigt att du ökar belastningen långsamt för att din kropp ska hinna vänja sig. Längre ner kommer du få några tips om hur du bland annat ställer in cykeln och vill du veta mer om hur du ska undvika bland annat knäproblem kan du läsa mer i Tidningen Bicycling.

Rehabilitering

Om du trots allt drabbas av en skada som inte går över kan du behöva professionell hjälp med rehabiliteringen. Exempelvis kan du kontakta Naprapatlandslaget som för dig boendes i Stockholm hittar dem vid Östermalmstorg där man har en av sina kliniker.

Ställ in styret och köp rätt ramstorlek

Om du känner dig stel och har ont i ryggen kan det bero på att styret är för lågt, även om det också kan bero på att ramen är för hög. Om du är nybörjare brukar det vara lagom att ha styret i samma nivå som sadeln. Det är inte helt lätt att välja rätt ramstorlek eftersom många cykeltillverkare använder sina egna storlekar för att kunna sticka ut i mängden. Ett sätt är att mäta själv och det kan du läsa mer om på Aktiv Tränings hemsida.

Ställ in sadeln

Sadeln bör inte befinna sig mitt över vevpartiet eftersom du då inte kan utnyttja alla muskler. Om du istället har sadeln längre bak använder du dig bättre av de kraftiga gluteus-musklerna, det vill säga stjärtmuskulaturen. Det är också viktigt att sadeln är på en lagom höjdnivå. Om du fortfarande har knäet lite böjt när benet är i utsträckt läge undviker du att det blir översträckt. 

Posted in: Tips.
Last Modified: augusti 15, 2014