Cykelns intåg har ett färgstark historia. Den allra första konstruktionen var en skapelse med trähjul, vilket gjorde färden synnerligen skumpig. Som tur var utvecklades cykeln med åren till ett betydligt bekvämare fordon.

Det debatteras ivrigt  om det var Leonardo da Vinci, som var först ut med att göra en ritning på en cykel. Men ingen vet säkert vad som är sant. Under 1700-talet så tros franske greven de Sivrac, konstruerat ett cykelliknande fordon som han kallade ”snabblöpare”. Den tvåhjuliga cykeln var utan styre och trampor samt helt gjord av trä. Genom att sparka fart med fötterna och luta kroppen åt det håll som han ville svänga, tog sig greven fram genom Frankrike. Det kan tyckas en smula vanskligt och obekvämt sätt att färdas men det måste sannerligen ha väckt en hel del uppståndelse bland societeten.

Näst ut var baronen Karl Freiherr Drais von Sauerbronn, kring år 1817. Han hade utvecklat cykeln genom att lägga till ett styre men den var fortfarande utan trampor. År 1818 fick baronen patent på fordonet som han kallade för ”Laufmaschine”. Cykeln blev mycket populär inom de välbärgades kretsar. Särskilt förtjusta att cykla på denna ”Laufmaschine” var societeten i Paris och London.

Det var först kring år 1861 som en fransman monterade fast pedaler på cykeln. Sedan dröjde det ända till 1888 innan John Boyd Dunlop kom på den brillianta iden att ersätta hårdgummidäcket med en luftfylld gummislang, för att sonen skulle slippa bli så omskakad under sina cykelturer.

Mellan år 1818 och 1888 ommodifierades cykeln på alla möjliga sätt. Med omväxlande höga och små hjul, olika material samt olika typer av kedjedrifter. Det var inte förrän på 1890-talet som cykeln fick det utseende och de funktioner som vi använder oss av idag. Till vår glädje och bekvämlighet.

Posted in: Cyklar.
Last Modified: november 15, 2013